قیمت خودرو‌های ایرانی در بازار امروز (۴ خرداد ۱۴۰۳) مشکل کمبود شکر در سطح بازار مشهد رفع شد  شهید جمهور شرکت نیشکر هفت تپه را احیا کرد تولید تخم مرغ به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن می‌رسد حدود ۴.۴ تن شمش طلا طی ۲۸ حراج حضوری در مرکز مبادله مورد معامله قرار گرفت یارانه کالابرگ در خرداد ۱۴۰۳ هم واریز می‌شود قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (پنجشنبه، ۳/۳/ ۱۴۰۳) ثبت تولید ۴۵ هزار و ۹۱۶ خودرو در فروردین ماه سیاست‌های انقباضی کاهش تولید را در پی دارد نرخ طلا در بازار امروز مشهد (۲خرداد۱۴۰۳) از دستاورد‌های سیدالشهدای خدمت؛ یارانه نقدی ۴ برابر شد همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از تاریخ اجرای قانون انجام خواهد شد واردات در ازای صادرات غیرکشاورزی اجرا می‌شود بازار مشهد التهابی ندارد ۷۱ کیلوگرم شمش طلا فروخته شد (۱ خرداد ۱۴۰۳) دستاورد‌های آیت‌ا... رئیسی برای اقتصاد ایران اصلاح زیرساخت‌های اقتصادی در دولت سیزدهم آپارتمان‌های ۸۵ متری را در منطقه ایثارگران مشهد پیدا کنید (۱ خرداد ۱۴۰۳) صنعت بیمه در فروردین سال جاری ۸.۹ همت خسارت پرداخت کرده است جریمه سنگین در انتظار بانک‌های متخلف در پرداخت تسهیلات مسکن واکنش بورس به خبر شهادت رئیس جمهور چه بود؟ | گزارش وضعیت بازار سهام ( یکم خرداد ۱۴۰۳) حباب سکه پس از شهادت رئیس‌جمهور افزایش یافت + علت (یکم خرداد ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (یکم خرداد ۱۴۰۳) قیمت کارخانه‌ای محصولات سایپا اعلام شد + جدول
سرخط خبرها

پشت پرده گرانی خودرو‌های فرسوده در بازار

  • کد خبر: ۱۸۲۵۵۳
  • ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۶
پشت پرده گرانی خودرو‌های فرسوده در بازار
رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو‌های فرسوده گفت: داشتن خودرو‌های فرسوده و اسقاطی برای واردات خودروی خارجی، موضوع کاملا اشتباهی نیست.

به گزارش شهرآرانیوز، محمود مشهدی شریف، به تشریح پشت پرده افزایش قیمت خودرو‌های فرسوده و اسقاطی گفت: متاسفانه شایعه‌ای غلط پخش شد که صاحبان خودرو‌های فرسوده می‌تواند برای واردات خودرو اقدام کنند؛ بر این اساس افراد تشویق شدند تا خودروی فرسوده بخرند به امید آنکه بتوانند خودروی خارجی وارد کنند.

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو‌های فرسوده تصریح کرد: این درحالیست که حقیقت امر این است که برای واردات خودروها، ارائه "گواهی اسقاط" ضروری است. قیمت گواهی اسقاط هر خودروی سواری ۳۵ میلیون تومان است و افراد نیاز است که نصف این قیمت را بپردازند؛ بنابراین می‌توانند با ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان گواهی اسقاط دریافت و خودرو وارد کنند. برای این منظور افراد می‌توانند با مراجعه به مراکز اسقاط اقدام به خرید گواهی اسقاط کنند.

۴۰ هزار گواهی اسقاط موجود است

وی اعلام کرد: در حال حاضر ۴۰ هزار گواهی اسقاط موجود داریم که با این میزان گواهی‌ها می‌توان حدود ۸۰ هزار خودرو وارد کشور کرد؛ بنابراین نگرانی از این حیث وجود نخواهد داشت. طبق آنچه که برنامه‌ریزی شده، قرار است که حداکثر ۱۰۰ هزار خودرو وارد کشور شود؛ بنابراین تنها ۲۰ هزار گواهی خودرو کمبود داریم که می‌توانیم این میزان را نیز تولید و فراهم کنیم. تا پایان سال ۱۰ هزار خودروی دیگر گواهی اسقاط خواهند گرفت.

مشهدی شریف ضمن اشاره به اینکه هنوز آئین‌نامه به‌صورت شفاف بیان نشده است، گفت: برای واردات خودرو‌های خارجی ۵۰ درصد یک گواهی اسقاط کافی است؛ همانطور که اشاره شد، کمبودی به لحاظ گواهی اسقاط وجود ندارد، اگر هم گواهی اسقاط موجود نباشد، ۱.۵ درصد قیمت خودرو به صندوق ملی سازمان محیط زیست واریز می‌شود. این مبلغ صرف اعطای تسهیلات برای خرید خودروی داخلی خواهد شد.

این مقام صنفی خاطرنشان کرد: ما بایستی برای اسقاط خودرو‌های فرسوده تسهیلات در نظر بگیریم تا دارندگان آن‌ها تشویق به اسقاط شوند؛ این در حالیست که متاسفانه تمام اقدامات تنبیهی هستند. هر خودروی فرسوده به طور متوسط ۱۳۲ هزار تومان روزانه، سوخت (بنزین) بیشتری نسبت به یک خودروی نو مصرف می‌کند؛ این در حالیست که یک خودروی فرسوده سالانه ۵۰ میلیون لیتر مصرف بنزین بیشتری دارد.

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو‌های فرسوده شب گذشته (یکشنبه شب) در یک گفت‌وگوی تلویزیونی، ضمن تاکید بر اینکه خودرو‌های فرسوده برای کاهش تصادفات، اشتغال‌زایی و کاهش آلودگی هوا بایستی اسقاط شوند، اظهار کرد: به‌صورت غیررسمی یک بند از آیین‌نامه‌ای که هنوز تصویب هم نشده، اعلام و اینگونه سبب التهابات بازار شد. این شایعه داشتن خودروی فرسوده برای واردات خودرو سبب شد تا مردم تصور کنند با داشتن خودروی فرسوده می‌توانند خودرو وارد کنند، بنابراین به یکباره قیمت خودرو‌های فرسوده غیرواقعی بالا رفت.

در ادامه این برنامه، مهران سالاری- رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو‌های فرسوده- نیز با بیان اینکه بحث واردات خودرو و اسقاط خودروی فرسوده در قبال واردات موضوع جدیدی نیست، اظهار کرد: این موضوع از گذشته وجود داشته و همچنان نیز ادامه دارد، اما این بدین معنا نیست که برای واردات نیاز به خودروی فرسوده است. داشتن خودرو‌های فرسوده و اسقاطی برای واردات خودروی خارجی، موضوع کاملا اشتباهی نیست.

وی افزود: برای واردات خودرو، واردکننده بایستی عوارض اسقاط را پرداخت کند؛ از سوی دیگر اسقاط خودروی فرسوده به این صورت است که صاحب خودروی فرسوده بایستی ثبت‌نام کرده تا خودروی خود را اسقاط و سپس گواهی بگیرد.

سالاریه تصریح کرد: مراکز اسقاط نسبت به خرید خودروی فرسوده اقدام می‌کنند و زمانی‌که اسقاط انجام می‌شود، گواهی اسقاط را دریافت می‌کنند. مرکز اسقاطی که گواهی اسقاط را صادر می‌کند، در سامانه بارگذاری می‌کند؛ بنابراین هیچ واردکننده‌ای نیازی نیست که خودرو خریداری و اسقاط کند. تاکنون هیچ قیدی در قانون نشده که برای واردات خودرو تسهیلاتی داده شود.

همه‌ی تقاضای بازار را با خودروی خارجی تامین نمی‌کنیم

رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو‌های فرسوده اعلام کرد: ما درصدد نیستیم که تمام تقاضای بازار را با خودروی خارجی تامین کنیم؛ ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار خودرو را با این طرح می‌توانیم از رده خارج کنیم و بخشی از آن را می‌توانیم برای واردات خودروی خارجی استفاده کنیم. گواهی اسقاط به وفور وجود داشته و مشکلی برای تامین گواهی اسقاط وجود ندارد.

وی افزود: مردم نبایست مبلغ بالایی برای خرید خودروی فرسوده پرداخت کنند که در نهایت مرکز اسقاط نهایتا ۵۰ میلیون پول به آن‌ها بدهد؛ بلکه بایستی گواهی اسقاط را با ۱۷.۵ میلیون تومان خریداری کنند.

سالاریه تصریح کرد: برای اظهارنظر دقیق‌تر بایستی منتظر تصویب آئین‌نامه باشیم.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->